Een virtual administrative assistant maakte werken weer mogelijk

Een aantal jaren geleden ben ik een eigen onderneming begonnen. Nu denkt u vast dat ik een van de vele mensen was die vanuit de zolderkamer aan het werk gegaan ben met een oude computer en een bureautje van een paar knaken. Dat is correct.

  • Ik had een idee,
  • een visie,
  • en een doel,

en besloot om me er vol voor in te zetten. Niet zoals de andere mensen die een paar uur per dag aan het werk gingen, maar als een ondernemer die hele dagen doorwerkte, ook in het weekend, om zo een enorme klantenkring op te bouwen. Ik hield de prijzen laag, zorgde ervoor dat alles optimaal geleverd werd en dat alle mensen op me konden rekenen. Nog geen half jaar later was ik klaar voor de volgende stap in de onderneming. Zoals gepland nam ik een virtual administrative assistant aan, die de administratieve taken overnam, de facturen verstuurde en zorgde dat alle aanvragen beantwoord werden. Ik verdubbelde de prijzen die gehanteerd werden, maar bleef wel hele dagen werken en nog vaak in de weekenden. Mijn virtual administrative assistant werkte alleen wanneer dit nodig was – het was niet de bedoeling dat zij heel de dag aan het werk was voor mijn bedrijf. Dankzij de slimme aanpak van de virtual administrative assistant was dit overigens ook niet nodig.

Niet zomaar een virtual administrative assistant

Ik zie met regelmaat bedrijven die via een platform op zoek zijn naar een virtual administrative assistant. Ik vind dat geen verstandige aanpak. U wilt geen Indiër die de telefoon voor u beantwoordt, zich ik dan. U wilt ook geen freelancer die na een maand besluit dat het allemaal wel leuk geweest is en dat hij of zij een baan gaat zoeken. Daarom heb ik de virtual administrative assistant bij Van Bergeijk (vanbergeijkofficesupport.nl) zitten, zodat ik weet dat ik erop kan rekenen en dat alles gewoon goed geregeld is. Een belangrijke factor vind ik, want uiteindelijk is dit wel de ruggengraat van het bedrijf. Een ruggengraat die het voor mij mogelijk maakt om aan het werk te gaan met de dingen die me wel geld opleveren. Door een virtual administrative assistant in te zetten, heb ik overigens mijn klantenkring ook flink uit kunnen bouwen. Het sneller beantwoorden van mails en telefoontjes heeft ervoor gezorgd dat klanten de frequentie van het werk verhoogd hebben. Inmiddels zit ik overigens niet meer op een zolderkamer, mocht u dat denken. Ik zit inmiddels in de vierde fase van mijn onderneming en huur een verdieping op een kantorencomplex.

En na de vierde fase?

Met dank aan mijn professionele virtual administrative assistant heb ik de vierde fase van mijn bedrijf eerder bereikt dan ik gedacht had. Na de vierde fase komt er niets. Het is de bedoeling om mijn investeringen terug te verdienen en daarna mijn bedrijf te verkopen zodat ik kan genieten van mijn oude dag – of eventueel een ander bedrijf op ga starten want ik heb nog een paar leuke ideeën die ik uit kan werken. Mocht ik ervoor kiezen om weer een bedrijf te starten, dan kies ik op een vroeger moment voor een virtual administrative assistant. Ik heb namelijk gemerkt dat dit nauwelijks iets kost wanneer er niets gedaan hoeft te worden en daarmee is het per definitie een goede stap om te zetten op een vroeg moment aangezien het sterk bijdraagt aan de basis van de onderneming. Zeker een aanrader voor startups, maar ook voor grotere bedrijven die merken dat alles niet zo loopt als het idee zou moeten zijn.