Waar kun je een SWOT-analyse laten doen?

Als je een eigen bedrijf hebt is het heel belangrijk om zo nu en dan een SWOT-analyse uit te voeren. Voor iedereen die niet precies weet wat dat is: Het is een analyse die precies laat zien waar de zwakke en sterke punten van je bedrijf liggen, en bovendien waar kansen liggen en wie je concurrenten zijn. Een SWOT-analyse kan je volgens Teamlader.nl helpen met het maken van keuzes voor de toekomst van je bedrijf, doordat je beter weet hoe je ervoor staat en bovendien waar je krachten liggen. Een dergelijke analyse bestaat uit vier verschillende stappen, die corresponderen met de vier letters uit het woord SWOT, namelijk:

  • S – Strengths; De sterke kanten en kracht van je bedrijf
  • W – Weaknesses; De valkuilen en zwaktes van je bedrijf
  • O – Opportunities; De kansen voor jouw bedrijf
  • T – Threats; De risico’s en bedreigingen voor jouw bedrijf

Al deze vier analyses samen vormen een SWOT-analyse, en geven je een vrij compleet beeld van jouw bedrijf. Je kunt een dergelijke analyse natuurlijk zelf uitvoeren, maar zorg ervoor dat je er op zn minst altijd een aantal werknemers bij betrekt uit diverse werkvelden. Deze mensen werken namelijk daadwerkelijk in je bedrijf en ze weten je soms zeer goed te vertellen wat er gaande is en hoe je dingen kunt aanpakken. Bovendien weten meerdere personen altijd meer dan één, dus vertrouw op je personeel. Je hebt ze immers niet voor niets aangenomen. 

Handige bedrijfssoftware van Teamleader

Op Teamleader.nl vind je een breed scala aan informatie over het uitvoeren van een SWOT-analyse, voor welk doel dan ook. Teamleder is een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in software en service om jouw bedrijf beter te laten draaien. Zo bieden ze allerlei software voor bijvoorbeeld je administratie, maar ook voor het volgen van een verkoopproces, het maken van offertes en facturen en urenregistratie. Bij Teamleader ben je aan het juiste adres voor allerlei handige software die het jou als ondernemer makkelijk maakt en het je mogelijk maakt je tijd te besteden aan zaken die er werkelijk toe doen. Op hun blog vind je bovendien heel veel informatie over ondernemen in het algemeen, bijvoorbeeld over het maken van zo’n handige SWOT-analyse. Met deze informatie kun jij als ondernemer goede inzichten verwerven en veel gerichter voor je bedrijf aan de slag gaan. 

Tips voor het maken van een goede SWOT-analyse

Een goede SWOT-analyse maak je niet zomaar even. Natuurlijk kun je gerust zelf een lijstje maken met al deze punten, maar als je er echt voordelen uit wilt halen doe je er goed aan dit samen te doen met een aantal van je werknemers. Iedereen heeft immers een eigen visie op het bedrijf en ziet andere dingen. Daarnaast kan het helemaal geen kwaad om ook goede klanten om hun mening en expertise te vragen. Als ze altijd goed zaken met je hebben gedaan willen ze waarschijnlijk ook dat het jouw bedrijf goed gaat en helpen ze je dus maar al te graag met je SWOT-analyse. Wees daarnaast niet bang om dingen op te merken die je bedrijf kunnen schaden, al is het maar om deze risico’s vervolgens in te kunnen dekken. Met een dergelijke analyse sta je een stuk sterker!